Direktlänk till inlägg 19 maj 2013

Skild, har barn och vill flytta

Av whitershadeofpale - 19 maj 2013 09:02

Ja jag är skild sedan några år tillbaka, har barn med honom och nu vill jag flytta 12 mil bort. Jag är knappast något unikum i vår vida värld eller i vårt land, förmodligen inte i länet eller kommunen heller. Mina barns pappa vill inte flytta och han vill ju såklart inte förlora sina barn heller som han säger. Jag vill inte ta dem ifrån honom, det handlar inte om det. Jag vill ta dem med mig, jag vill att dom ska få ta del av alla fördelar med en flytt och jag vill att dom skall ha kvalitetstid med sin pappa. Jag vill att dom ska ha det bra. Och samtidigt vill jag ha det bra.


När man frågar på forum på internet om hur man kan tänka och göra i såna här frågor kommer enbart en moralkaka av monstruösa mått fram. TÄNK PÅ BARNEN!!! Var inte så egoistisk!!  And so on. Jag tänker på barnen, jag vill deras bästa. Jag vill däremot inte bli överkörd, visa dem att det är ok att försaka sin egen lycka utan att ha undersökt och provat alla tänkbara vägar, jag vill inte lämna dem, jag vill inte nöja mig och jag vill framförallt inte bara stå där och bli olycklig. Det är knappast det bästa för barnen heller.


Vad jag vill ha är en dialog, ett samtal, tips och råd, olika synvinklar. Det måste finnas en bra lösning men den kommer inte av sig själv. Jag måste jobba för den.


Många har åsikter men mycket få av dem är särskilt nyanserade. Mina barns pappa är inte ond, inte elak inte ointresserad. Han är heller inte felfri eller intresserad av diskussion. Han är mänskilg. Annars hade jag aldrig gift mig med honom. Men i den här frågan har vi mycket svårt att prata. Jag vill kunna komma på en lösning tillsammans. Jag vill kunna svara mina barn när dom frågar varför vi inte kan flytta.


Hur har du gjort? Eller din moster, syster, kompis kusins svåger? Hur gör folk? Vilka lösningar finns det där ute och vilka konsekvenser/följder har dem gett?

Jag hittar så lite om det här och det gör mig ledsen. Det gör mig också ledsen att det är så svårt att få (återigen) nyanserade diskussioner i ämnet. Jag är ingen elak människa, jag är inte mer egoistisk än någon annan, jag älskar mina barn jag hatar absolut inte deras far men jag vill flytta med hela mitt jag vill jag det och det är också vad jag tror skulle gynna mina barn.


Hur gör man?!?!

 
 
Annie

Annie

19 maj 2013 14:57

Åh vilket svårt dilemma ! har ingen erfarenhet själv i ämnet men hade en gång en arbets-kamrat som var i samma sits ..
Jag tror nog själv att det ibland kan vara bra att flytta och kanske barnen mår bra/bättre av det också ! En flytt behöver inte va negativ, det kan ju gå jättebra! Men som sagt, har ingen erfarenhet av det själv så .. Hoppas det ordnar sig för dig!
Hur gamla är barnen, om det är ok att jag frågar ? :-)

http://cupcakes-ochannat.bloggplatsen.se

whitershadeofpale

19 maj 2013 15:03

Dom är 7 och 5 så rätt små. Frågan är väl mer HUR man gör med boende och så, hur man delar upp det.

Tack för kommentaren!

 
Ingen bild

Alexandra

20 maj 2013 16:08

Hej bruden :) läste ditt inlägg och jag har lite erfarenhet av det här som du vet, även om det inte är exakt samma. Problemet är väl att barnen inte kan gå på skola på två olika ställen? För flytta kan ni väl, barnen kan väl bo hos er båda även om det blir långt att pendla? Min Isak har ju sin pappa i Norge och får pendla dit, inte nödvändigtvis varannan vecka då men barnen kan väl tex bo två veckor i taget hos er så blir inte resorna så påfrestande, om det då inte vore för skolan.. Kan barnen gå i skola på två olika platser? Är det möjligt och rimligt så är ju det en lösning. Barnen är små men vad känner de inför en flytt? Hur ser situationen ut för din kille? Har han med barn? Vad säger tex soc eller familjerätten? För precis som du säger kan du inte vara den första som hamnat i en sån här situation? Det måste ju varit många före dig! Lycka till iaf!! Kram!

whitershadeofpale

20 maj 2013 17:06

:-)

Dom får inte gå i olika skolor, pappan vill inte ändra något inte en dag inte en sekund tyvärr. Först kunde han också flytta men ändrade sig.
Luna vill flytta tjatar om det ofta Alba är lite både och.
Mannen har fyra barn och vi eller han fick ta över ett hus i bjästa med plats för djur å barn.
Har ringt och frågat på soc men ingen hade nån idé direkt. Tack för omtanken!

 
sara

sara

20 maj 2013 17:24

Det där är verkligen skit svårt! Tror inte det finns något rätt eller fel, men viktigt som du skriver att ha en dialog ihop med pappan och kanske förklara varför och anledningar till att flytta för din skull. Verkar som barnen vill flytta??

Jag har inga egna barn så svårt att säga något egentligen men jag är väl lite av dom som tycker att barnen går först MEN hur kan barnen gå först om du inte mår bra??! Om du får bättre förutsättningar och mår bättre så tror jag allt går att lösa och att barnen mår bra. Det gäller nog att vara lyhörd helt enkelt.

12 mil är ju inte yberlångt bort heller så det kanske funkar med att vara på helger, lov med mera hos pappa??
Blir ju problem med skola och så, om ni har varannan vecka.

Som sagt jätte svårt att veta vad som är bäst och inte! Tror man får lita lite på magkänslan och se på hur barnen reagerar och tycker. BArn brukar ju inte ha svårt att få nya vänner och klara av en ny tillvaro :)

http://sanellie.bloggplatsen.se

whitershadeofpale

20 maj 2013 17:30

Det är inte hur barnen ska klara det jag oroar mig för. Givetvis är deras bästa superviktigt jag menar bara att hur detta ser ut är diskuterbart!

Och helger och lov ja det är en tanke men jag vet inte det är svårt när pappan jobbar helger. Nånstans att prata öppet om hur man balanserar tiden för alla och hur andra gjort med det skulle vara intressant. Jag vill hitta nåt som alla kan känna sig ok med

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av whitershadeofpale - 12 augusti 2013 01:51

Sommaren är över. Det ljuva livet utan en massa hej då,med den. Ligger ensam i min säng ont i handen foten magen och höger sida av huvet. Ledsen. Försöker komma på HUR jag ska fixa det. Hur i hela helvetet ska jag orka en vinter till ensam? Hur ska...

Av whitershadeofpale - 8 juli 2013 12:57


Upptrappning av concerta är ett helvete. Mår så jävla illa varje gång och det sitter i nån vecka. Det är hemskt och jag hoppas det är värt det. Verkligen. I övrigt 3 arbetspass kvar till semester!! Huset nästan målat. Gott om pengar är set ont om...

Av whitershadeofpale - 29 juni 2013 08:48

Men ibland händer det andra saker och ibland inga saker alls. Jag mår fortfarande illa av medicinen. Fått ökad dos till dubbla i en vecka nu och om dn vecka till 54mg. Läkaren och hela processen här är under all kritik. Tyvärr. Herr häst har ...

Av whitershadeofpale - 18 juni 2013 08:57

Blä somnar med huvudvärk, vaknar med huvudvärk. Och det beror inte på medicinen eftersom det var där innan medicinen kom. Det är så jäkla tröttsamt. Och så illamåendet. Och tusen och åter tusen funderingar. Men idag kommer barnen och jag ska jobb...

Av whitershadeofpale - 17 juni 2013 10:21

Mår fortfarande så jäkla illa av medicinen. Huvudvärken sedan en tid är kvar. Vanligtvis brukar den vara bättre när jag trivs. Men om jag vantrivs så säger kroppen ifrån till slut. Tyvärr. Som när jag i min ungdom jobbade på ett telemarketing företag...

Presentation


Jag skriver om mig och de mina. Inte så unikt i sig absolut inte men jag är ju just det, unik!
Skriver om att få ADHD diagnos som vuxen, om att vara mamma, kärlek, djuren, träning tankar och funderingar. Ibland mycket ibland lite.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards